Του Δημήτρη Ν. Πατσάκη
Η εφαρμογή των μέτρων εξορθολογισμού των δημοσίων δαπανών, επακόλουθη των υποχρεώσεων αυστηρής δημοσιονομικής εποπτείας που καθορίστηκαν από τους πιστωτές, είχε σημαντικές επιπτώσεις και στο πεδίο της Δημόσιας Υγείας.
Το γεγονός, ωστόσο, της «υπερφόρτωσης» των δημόσιων νοσηλευτηρίων, τόσο σε εισαγωγές-νοσηλείες όσο και απλές εξετάσεις, στα «εξωτερικά» ιατρεία, αποτέλεσμα της ανεπαρκείας του συστήματος α΄βάθμιας περίθαλψης, δημιούργησε σε αρκετές περιπτώσεις οικονομική «ασφυξία» που υποβάθμισε την ποιότητα αλλά και την ασφαλή νοσηλεία. Δεν είναι απορίας άξιο το γεγονός πως π.χ. τα ποσοστά επανεισαγωγών, ενδονοσοκομειακών λοιμώξεων και «βαθμολόγησης» των μονάδων του Ε.Σ.Υ. συνιστούν «κρατικό απόρρητο».
Οι μεταφορές ασθενών προς/από μονάδες ιδιωτών παρόχων, συνεπεία των συχνότατων διακοπών λειτουργίας των συστημάτων Αξονικών/Μαγνητικών Τομογράφων λόγω «βλαβών» και έλλειψης χρημάτων για την επισκευή τους ή έλλειψης χειριστών στις περιπτώσεις που υφίστανται παρόμοια σύγχρονης τεχνολογίας, είναι ίσως μια ένδειξη έλλειψης «ποιότητας».
Τα γνωστά μέχρι στιγμής στοιχεία αφορούν σε λειτουργικά (εισαγωγές/Η.Ν, εξωτερικοί ασθενείς) και οικονομικά δεδομένα (δαπάνες αγοράς υλικών και υπηρεσιών). Ακόμη και έτσι, οι συγκρίσεις είναι –ατυχώς- αναπόφευκτες.
Σε καμμία περίπτωση δεν θα ισχυριστούμε το «απαράδεκτο» του σήμερα και το «τέλειο» του χθες. Άλλωστε, η αποδυνάμωση με ποσοτικούς όρους (μείωση ιατρικού και –κυρίως- νοσηλευτικού προσωπικού) συνιστά επαρκή λόγο έκφρασης ευαρέσκειας στο υφιστάμενο προσωπικό των Νοσοκομείων.
Περισσότερα: Η οικονομική διαχείριση του Ε.Σ.Υ.-Συγκριτική ανάλυση «μνημονιακής» περιόδου